Potápěčská automatika Merlin Mk. VI byla vyrobena v březnu roku 1978 ve firmě Siebe Gorman. V letech 1977/1978 byla dodávána námořnictvu pro práce v menších hloubkách. Na trojúhelníkovém výstupku na boku hlavního tělesa automatiky je vyraženo písmeno „CH“ , měsíc a rok výroby, a výrobní číslo. Podle informace od Johna Salysbury písmeno „CH“ označuje Chessington nebo Chatham Dock Yard. Stále se prověřuje, které z nich je správné.
Pro bližší obeznámení s automatikami Merlin Mk. V/VI poskytuji několik užitečných informací o vývoji těchto automatik. Siebe Gorman se sloučil s Heinke v roce 1960 a vznikla společnost Siebe Heinke. Později byl název Heinke vynechán a vrátil se k Siebe Gorman. Na automatikách byla vyražena písmena SH nebo SG, v závislosti na tom, zda šlo o Siebe Heinke nebo Siebe Gorman.
Siebe Gorman Mark VI byl původně prodáván jako Heinke Mk VI. Konstruktéři Heinke vložili do tohoto nástupce jejich sortimentu automatik Mk.3/ Mk.4 a Venturi Jet mnoho myšlenek. Heinke Merlin byl zavedený koncem roku 1961. Na výrobních výkresech je uváděn jako „Heinkelung DVR MkV", ale v reklamách byl popisován jako „MERLIN s MARVA“, akronym na "Mechanical Air Reserve-Airlinelung".
Po svých předchůdcích zdědil Merlin Mk V/VI některé funkce. Hadice sestavené s náustkem NRV (Non-Return-Valve) a integrovaným výdechovým ventilem. Druhý stupeň s otevíráním proti proudu byl opatřený Venturiho tryskou, která směrovala do nádechové příruby. Měl také vnitřní pojistný ventil.
Siebe Gorman později změnil formy s cílem eliminovat embosované jméno Heinke. Produkoval plochý výčnělek na horním krytu, na který byla přilepena nálepka s označením, že jde o regulátor Siebe Gorman Merlin Mk. V. Po převzetí produkce firmy Heinke v roce 1961 použila Siebe Gorman její hadice a velký lisovaný pryžový náustek se zpětnými ventily i pro Merlin Mark VI. Na náustku změnila jméno na Siebe Gorman a přidala šipku ukazující směr proudění vzduchu.
Siebe Gorman Mark VI byl vyroben z odlitku z námořního bronzu. Na povrchu je chromovaný s vysokým pryžovým víkem. Měl jeden port pro manometr. Měl také přípojku pro připojení hadice přivádějící vzduch z povrchu. Na automatice je pouze zaslepovací šroub. Membrána je podobná té pro regulátor Mistral. Automatika je velmi těžká.
Siebe Gorman následně udělal u Merlinu některá vylepšení, aby mohl produkovat Mark VI. Horní kryt byl zahloubený, aby do něj mohl být vlepený štítek Merlin Mk VI chráněný před obrušováním. Sedlo prvního stupně bylo silnější, aby dovolovalo zkosení plochy a dosedalo proti „O“ kroužku. Zaručovalo to lepší utěsnění při vyšších tlacích v láhvích, které tehdy přicházely do provozu.
Nastavení středního tlaku na prvním stupni bylo změněno z vnitřní hrubé regulace k zevně přístupné metodě. Kryt prvního stupně byl prodloužený, aby zakryl seřizovací matici, kterou se mohl nastavovat střední tlak ¼“ nástrčkovým klíčem. Ten se vkládal skrz odkrytý konec víka.
Technické parametry:
Maximální průtok: | neznámý |
Počet stupňů: | 2 |
1 stupeň: | nevyvážený, s otevíráním proti proudu vzduchu |
Typ: | řízený membránou |
Provozní tlak: | 16,5 MPa |
HP port: | 1 – pro manometr |
2 stupeň: | s otevíráním proti proudu vzduchu (vyvracecí kuželka) |
Typ: | s Venturiho tryskou |
Střední tlak: | 80psi - 90psi (0,5 – 0,6 MPa) |
Obal automatiky: | kovový, horní kryt plastový |
Průměr membrány: | 115 mm |
Připojení k láhvi: | INT |
Výdechový ventil: | kachní zobák |
Náustek: | lisovaný pryžový se zpětnými ventily |
Délka hadic: | 550 mm |
Maximální hloubka potápění: | 130 ft / 40 m |
Hmotnost s hadicemi a manometrem: | 2550 gr |
Děkuji Johnu Salsburymu za poskytnutí informací o mé automatice.